Barcelona

Het zonnige Barcelona. Een mooie stad in het oosten van Spanje waar iedereen toch wel eens geweest moet zijn. Met zijnDSC00271 antieke centrum, warme stranden en rustieke tuintjes.  Zo zijn we dit jaar dus naar Barcelona gegaan met een gezellige groep, goed humeur en zeer zonnig weer.

We waren nog maar net van de trein gestapt van de luchthaven of wisten al niet waar we waren. Na een heel aantal keer de verkeerde straten te zijn doorgelopen en de weg te hebben gevraagd vonden we zo eindelijk ons hotel. Maar het vinden van de weg bleef moeilijk.

Nadat uiteindelijk het hotel was gevonden werd natuurlijk op verkenning uitgegaan. Startend met La Cathedral in de Barrio Gótico.  Deze goed bewaarde gotische kathedraal gebouwd in 1298 is omringd door smalle steegjes en gezellige pleintjes.  Zo kwamen we uiteindelijk terecht in een rustiek restaurantje met heerlijke tapas van royale proporties.

Na deze smakelijke onderbreking vertrokken we naar de Rambla. Deze drukke toeristische winkelstraat was oorspronkelijk een droge rivierbedding waarlangs men aan beide kanten gebouwd heeft. Pas veel later werd deze zanderige geul opgevuld en omgevormd tot een heuse boulevard. De Rambla is het toeristische centrum van Barcelona met vele must see’s. Zo start de straat met la Plaza Catalunya een zeer mooi plein gevuld met verscheidene standbeelden en fonteinen.

DSC00142Wil je zeker zijn ooit nog terug te komen in Barcelona, dan moet je zeker naar de Font de Canaletes gaan, drinken van het water van deze fontein zou een terugkeer naar Barcelona namelijk garanderen.  Wanneer we verder de Rambla afgaan komen we langs verschillende kraampjes, cafeetjes en souvenirshops. Uiteindelijk passeren we de Mercat de Boquiria. Deze markt wordt gezien als een van de grootste van Europa en vormt een kleurrijk geheel van kraampjes die vers fruit, vis, kruiden of andere verse producten verkopen.

Wanneer we vervolgens de Rambla verder aflopen komen we langs allerlei andere toeristische plekken Zoals de Plaza de la Boquería welke wordt versierd door een abstracte mozaïek gemaakt door Míro. De Rambla eindigt aan de haven met een monument ter ere van Columbus opgericht ter ere van de wereldtentoonstelling in 1880.

DSC00157Na een vermoeiende eerste dag waarop we al veel gezien hebben, lopen we nog maar eens verloren op weg naar het restaurant. Maar uiteindelijk bleek dit zeker de moeite waard. De paella was super heerlijk.

De volgende dag wordt er vroeg opgestaan voor alweer een drukke dag met het Parc de la Cuitadella op het programma. Dit park is het grootste van Barcelona ingericht in Engelse stijl en mede ontworpen door Gaudí. We bereiken het park via de hoofdingang langs de Arc de Triomf.

Het hoogtepunt van dit park is de Cascadefontien ontworpen door Barcelona’s bekendste architect Antonio Gaudí. Deze fontein is gewoon gigantische vol met beeldjes die geïnspireerd zijn op de goden uit de oudheid.

Uiteindelijk de laatste activiteit van de dag, de Dierentuin van Barcelona. Deze dierentuin met zijn grote collectie primaten en dolfinarium was slecht verzorgd, de dieren hadden onvoldoende plaats en de rijen voor het dolfinarium waren overdreven lang. Kortom de minst interessante activiteit van de reis.

DSC00239Nadat we dus eerder dan gepland aan het hotel waren aangekomen en wat habben genoten van de koelte van het zwembad gingen we vervolgens eten en sluiten we de dag af met een moquito, waarbij de alcohol ongelijk verdeeld was,  in een van de zijstraatjes van de Rambla.

DSC00249De derde dag bezochten we de indrukwekkende nooit afrakende Sagrada Familia waarvan Gaudí eveneens de architect was. Deze gotische kathedraal is zeer indrukwekkend en de overdreven versieringen die toch zodanig verweven zijn dat elk aspect er op de een op andere manier gewoon bij hoort te passen. En op afstand een idyllische indruk werkt die veel weg heeft van kasteel Zweinstein in de Harry Potter films.

Vervolgens bezochten de in de namiddag de Montjuïc. Deze berg wordt bekroond met el Castillo de Montjuïc, dit fort heeft in de Spaanse geschiedenis een zeer duister verleden, waarbij hij dienst deed als gevangenis tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Gedurende deze oorlog zijn er velen gevangenen gefusioneerd.

DSC00335Om een positievere connotatie te koppelen aan deze historische plek doet  deze nu dienst als internationaal vredescentrum. Wanneer we verder de berg afliepen kregen we te kampen met slechte aanwijzingen en zochten wij ons een ongeluk naar de botanische tuinen. Na nog eens te zijn gaan eten in het restaurant van de eerste avond gingen we weer terug naar de voet van de Montjuïc om te genieten van een schitterende lichtshow.

DSC00342Dan brak de vierde en laatste dag. Een dag van rust, zon, zee en stand. Een dagje lekker liggen in het brandende zonnetje en genieten van een massage en dan weer terug naar het regenachtige België en de studies. Een interessante culturele reis die gewoon veel te snel om was en zeker de moeite waard.